* سهم خواهان که با صف کشیدن در محوطه جلوی مرکز تحقیقات استراتژیک در فردای انتخابات ریاست جمهوری، سهم خود را از دولت طلب کردند؛ از آن پس مجاهدان روز شنبه خوانده شدند.

* میل و نظری که 8 سال بر کشور مسلط بوده است، پروسه انتخاب استانداران را طولانی نموده است!

* دولت می‌گوید آن‌ها که بدون بلیت سوار شده‌اند باید دیر یا زود پیاده شوند.

* موضع گیری مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در بحث انتخاب استاندار و علامت تعجب های بسیار!!!

* فشارها و لابی‌ها تا آنجا پیش رفت که حتی کمال‌الدین پیرموذن از تشکیل معاونت سیاسی- امنیتی ریاست‌جمهوری درراستای کاهش سهم‌خواهی‌ها و فشارها روی وزارت کشور خبر داد.

* علیرغم تمام فشارها،  وزیر کشور از انتصاب تمام استانداران تا دو ماه آینده خبر داده است.

* انتخاب استانداران باقی مانده، بی شک مهم‌ترین چالش پیش روی دولت روحانی است.

اندیشه اسلام آباد غرب: این روزها و درحالیکه همگان، انتصاب استانداران باقی مانده در دولت تدبیر و امید را پیگیری می کنند، استان کرمانشاه نیز در تب و تاب انتخاب استنادار خود است و در همین رابطه، البته اخبار ضد و نقیض و گاه، رپرتاژهای آگهی برخی افراد مدعی استانداری، به نام خبر، به خورد ملت داده می شود و درمیان خیل اخبار، تشخیص سره از ناسره، امری مشکل می نماید. یکی از این موارد، خبر محوریت دادن به نمایندگان در ماجرای انتخاب استاندار کرمانشاه است که هرچند مایه در واقعیت دارد، اما خالی از اغراق نیز نبوده است. بدین ترتیب که دولت تدبیر و امید، قصد هماهنگی با نمایندگان را دارد اما نه اینکه تمام اختیار انتخاب استاندار را به آنها دهد. در حقیقت، دولت آقای روحانی برخی شروط را در انتخاب استانداران لحاظ می نماید که از آنجمله، همسویی استاندار منتخب با برنامه های دولت، نگاه و توان توسعه محور استاندار، پذیرش فرد منتخب در استان محل خدمت و ترجیحا بومی بودن او و مواردی از این دست...

در ذیل شرط "مورد اقبال بودن استاندار"، حمایت گروههای مرجع، ستادهای آقای روحانی، ائمه جمعه و جماعات و البته هماهنگی با نمایندگان، آمده است که این "هماهنگی"، متأسفانه با زیاده خواهی برخی ها، به سهم خواهی و فشار بر دولت در راستای تعیین استانداران، تبدیل شده است. موضوعی که پروسه انتخاب استاندارن را در تعدادی از استانها ، بطور غیرمعمولی به درازا کشانیده و عملا حوزه اجرایی استان های مذکور را عقیم نموده است.

در راستای اصل "هماهنگی با نمایندگان" و جهت انتخاب استاندار کرمانشاه، وزارت کشور پیش از این از مجمع نمایندگان استان خواسته بود که نظر خویش را اعلام نماید که درکمال تعجب(و علیرغم مخالفت چندباره وزارت کشور)، آقایان بر ابقای استاندار احمدی نژاد اصرار و ابرام مکرر نمودند و متأسفانه فرصت تأثیرگذاری مناسب در انتخاب استاندار کرمانشاه را از دست دادند. درنهایت نیز وقتی متوجه نافرجام بودن اصرار خود شدند، لیستی 8 نفره و دیرهنگام را در روزهای اخیر به وزارت کشور اعلام نموده اند(که در این باره مطلبی مستقل را خواهیم نگاشت).

باید یادآور گردد که اصرار بر ابقای امثال جناب آقای دمیاد(که با احترام به تمام زحمات و خدمات ایشان، بحث این است که ابقای مدیری چون ایشان، نادیده گرفتن خواست و اراده ملت در 24 خرداد خواهد بود) و البته طرح نام افرادی که جزو مسوولین ستادهای نامزدهای رقیب آقای دکتر روحانی بوده اند، نه فقط خاص کرمانشاه، که رویه ای معمول در سراسر کشور بوده و به نظر می رسد، کسانی که در 8 سال گذشته، مزه قدرت را چشیده اند، حاضر به از دست دادن آن نیستند و از تمام ابزارنفوذ خویش نیز بدین منظور بهره می گیرند. درعین حال، برخی فرصت طلبان نیز در این میان تلاش دارند با تغییر چهره و سوار شدن بر گرده برخی خودی های ساده و یا ارزان فروش، مهمترین کرسی اجرایی مدیریت استان ها را در اختیار گیرند. ضمن آنکه اخبار منتشره از وزارت کشور، گواه خیلی از این تلاش ها بوده که با درنظر گرفتن حضور برخی افراد در رأس این وزارتخانه، البته کمی موجب نگرانی می گردد.

بحث انتخاب استانداران و استقرار برخی فرصت طلبان در وزارت کشور به طمع دستیازی به استانداری ها، در چند اپیزود مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه ملاحظه می نمایید:

http://media.isna.ir/content/55-74.jpg/2

اپیزود اول، وزیر کشوری از جنس اصولگرای میانه‌رو: هشت سال پیش بود که دولت اصول‌گرا سکان هدایت کشور را به دست گرفت. اصولگرایان خرسند از انتخاب‌شان سربلندانه از‌دستاوردها و وعده‌هایشان برای سال‌های آینده خبر می‌دادند. اما اوضاع زیاد بر وفق مراد دولتی‌های اصول‌مند نبود.

روزنامه بهار در این باره نوشت: رییس دولت و شیوه انتخاب استانداران که به گفته منتقدان «شیوه آزمون‌وخطا» بود کم‌کم صدای معترضان و منتقدان را بلند کرد. انتخاب استانداران غیربومی و به‌کارگیری دوستان و رفقا یکی از مهم‌ترین سمت‌ها را در دولت با چالشی جدی روبه‌رو کرد. چالشی که درنهایت منجر به بیشترین جابه‌جایی بین استانداران دولت احمدی‌نژاد شد.

اپیزود دوم، وزیر کشوری در دولت اعتدال: دولت روحانی با شعار اعتدال پیروز میدان شد. روحانی می‌گوید اعتدال پیشه کرده و برای ثابت کردن اعتدالش وزیر کشوری اصولگرا را بر سمت وزارتخانه خیابان فاطمی انتخاب می‌کند. دولت جدید می‌خواهد با تجربه همه آزمون و خطاهای دولت پیشین راه درست را انتخاب کند. راهی که انتخاب استانداران را طولانی کرده است. دو ماه از نشستن رحمانی فضلی بر صندلی وزارت کشور می‌گذرد اما تاکنون استاندار خیلی از استان‌ها مشخص نشده است. طولانی شدن روند انتخابی که رحمانی فضلی آن را عادی می‌داند و دیگران غیرعادی.

وزیر کشور می‌گوید: «انتصاب تمام استانداران جدید تا دو ماه آینده تمام می‌شود.» او حتی تاکید می‌کند که «برای انتخاب استانداران محدودیت زمانی نداریم.» رحمانی فضلی می‌خواهد انتخاب استانداران را که یکی از حساس‌ترین انتخابات به حساب می‌آید تا آنجا که می‌تواند به تاخیر بیندازد. تاخیری که خودش آن را «دقت در انتخاب استانداران» می‌نامد و معتقد است که این «دقت» را فدای «سرعت» نخواهد کرد. اما پشت پرده گویا اوضاع طور دیگری است.

اپیزود سوم، ورود سهم خواهان: همان زمان که حسن روحانی عنوان رییس‌جمهوری بر نامش اضافه شد، سهم‌خواهان که منتقدان آن‌ها را «مجاهدین روز شنبه» خواندند. اصطلاحی که روز پس از انتخابات به سهام‌خواران اطلاق می‌شد و با صف کشیدن در محوطه جلوی مرکز تحقیقات استراتژیک سهم خود را از دولت طلب کردند. مجاهدین روز شنبه می‌خواستند استاندار با میل و نظر آن‌ها انتخاب شود. میل و نظری که هشت سال امتحان خود را پس داده است. میل‌ونظرهایی که انتخاب استانداران را در این دوره به پروسه‌ای طولانی‌مدت تبدیل کرد.

وزیر کشور می‌گوید که هیچ فشاری در کار نیست، بلکه «دقت» است که این پروسه را طولانی کرده است. حتی حسینعلی امیری، قائم‌مقام کرمانشاهی وزیر کشور با تکذیب فشارها گفته بود: «ما برای انتخاب استانداران تحت‌تاثیر فشاری از بیرون قرار نمی‌گیریم و فشار سیاسی نیز به وزارت کشور تحمیل نشده است.» او هم دلیل طولانی شدن این پروسه را دقت بالا در انتخاب استانداران می‌داند. اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود.

اپیزود چهارم، شروع چالش‌ها: پروسه انتخاب استاندار هرچه طولانی‌تر، چالشش هم بیشتر. مجاهدین روز شنبه خود را سهامدار دولت می‌دانند و سهم‌شان را می‌خواهند. وزیر کشور می‌خواهد «دقت» عمل داشته باشد. مردمی که به دولت اعتدال رای داده‌اند و تجربه دولت‌داری احمدی‌نژاد را چشیده‌اند، چشم‌شان به وزارت کشور دوخته شده است. دولت روحانی که به واسطه حمایت روسای جمهوری اصلاحات و کارگزاران قدم به میدان رقابت گذاشته و پیروز میدان شد حال باید مطابق با آنچه مردم انتخاب کرده‌اند راه برود و تصمیم بگیرد. چالش‌ها تمامی ندارد. منتقدان دولت را متهم به تغییرات اتوبوسی می‌کنند. دولت می‌گوید آن‌ها که بدون بلیت سوار شده‌اند باید دیر یا زود پیاده شوند.

اپیزود پنجم، شروع فشارها: آغاز چالش‌ها، کم‌کم به فشار تبدیل شده است. فشاری که پروسه انتخاب استانداران را طولانی‌مدت کرده است. دولت می‌گوید فشاری از سوی هیچ گروهی در انتخاب استانداران بر او نیست. اما طولانی شدن روند انتخاب استانداران و نارضایتی نمایندگان چیز دیگری می‌گوید. پشت پرده خبرهایی است. فشارها و لابی‌ها تا آنجا پیش رفت که حتی کمال‌الدین پیرموذن از تشکیل معاونت سیاسی- امنیتی ریاست‌جمهوری درراستای کاهش سهم‌خواهی‌ها و فشارها روی وزارت کشور خبر داد. معاونتی که به فاصله چند ساعت از انتشار خبر، تکذیب و دولت گفت چنین معاونتی وجود ندارد. تکذیب معاونت و عدم تشکیل آن در دولت شاید به این دلیل بود که دولت می‌خواست ثابت کند که هیچ فشاری از هیچ جهت در انتخاب استانداران بر او وارد نیست.

اپیزود ششم، انتخاب استانداران تا دو ماه دیگر: وزیر کشور می‌خواهد تا دوماه دیگر قصه استانداران را جمع کند. قصه‌ای که به مهم‌ترین چالش دولت روحانی تبدیل شده است؛ چالشی که هر طرف آن را گروهی به دست گرفته است. درست یا نادرست هر گروه می‌خواهد در این موضوع پیش‌دستی کند. حال باید منتظر ماند و دید که فشارها و سهم‌خواهی انتخاب استانداران در دولت روحانی به کجا می‌رساند.